Gaudi egy ünnepségen

Antoni Gaudí (1852-1926) az egyetlen valaha élt építész, akit boldoggá avatásra terjesztettek fel. Katalónia legnagyobb rádióadója (RAC1) jelentette be tavaly májusban, hogy 2015-ben Ferenc pápa boldoggá avatja, majd az építészek védőszentjének teszi meg őt. Ha minden jól megy, idén tavasszal fogadja el a pápa az „Isten építészének” is keresztelt Gaudí boldoggá avatásának kérvényét.

Szentté avatásának az állhat útjába, ha úgy találják, nem vitt véghez csodát. Lehetséges csodatételeit jelenleg is kutatják, állítólag a Sagrada Familia látványa többeket áttérített a katolicizmusra, valamint akadt egy nő, aki azt állítja, hogy operálandó szembetegségéből az építészhez való imádsága után hirtelen felgyógyult, látása visszatért. Isten tudja.

Sagrada Familia

Miben volt ő nagy?

Casa Vicens

Az az építész volt, aki nem mások hatására alkotott, az európai megoldások nem kötötték. Ő állított példát mások számára. Egyedi, független, autonóm személyiség, aki puritán életvitele mellett óriásit alkotott. A katalán építész szinte csak Barcelonában dolgozott- az ő nyomát őrzi ez a világváros.

Iskoláiban az eklektikát és a történelmi stílusokat tanulta. Tervezéseiben leginkább a gótika elemeit használta, de sajátosan vegyítette egy szertelen, mozgalmas stílussal, mely részben az akkor születő szecesszióval rokon, részben Gaudí fantáziáját dicséri. Ő a tégla nagymestere – Eusebi Güell, téglagyáros mecénása és jóbarátja támogatásával selejtes, tört kerámiából is képes volt maradandót alkotni.

Évtizedekkel megelőzte korát, ezt bizonyítja többek között, hogy házaihoz parkolóhelyeket épített, pedig a személygépkocsik használata akkoriban aligha számított elterjedtnek.

Inspiráció

A természetes formák mellett leginkább talán a középkori francia építészet inspirálta, számos könyvet olvasott, melyekből ihletet meríthetett. Hatottak rá az angol kertvárosok is.

Ami érdekes

Park Güell

Iskoláiban, az egyetemen egyáltalán nem volt jó tanuló, vizsgáin épphogy átjutott. S mégis – az akkor rohamosan fejlődő Barcelona ellátta munkával. Az 1878-as párizsi világkiállítás tette híressé, Güellel a kerámia téglagyárossal is ott találkozott, ki később legfőbb támogatójává vált. Barcelona épp próbálta Madrid fölé emelni magát: terjeszkedett, a legújabb technológiai fejlesztések zajlottak, 88-as világkiállításra készültek, mely sikerült is, a város a fejlődés motorja lett Spanyolországban.

Egy pletyka

Családja nem volt gazdag, de amikor befejezte iskoláit, Gaudí a legújabb divat szerint kezdett öltözködni. Kivételt képeztek a cipők, mert az újakat kényelmetlennek találta, és inkább megkérte bátyját, hogy új cipőit hordja előbb ő egy ideig.

Különcsége

Az elvárásokkal és szabályokkal szembeni kiállása végigkísérte pályáját: számtalanszor gyűlt meg a baja az építéshatóságokkal. Rendszeresen túlméretezte épületeit, a bejárat oszlopait a járdára építette. Támogatói, megrendelői bíztak szaktudásában és hittek szemléletében. Rendszeres konfliktusai ellenére hagyták kibontakozni.

Casa Vicens

Katalán

A katalán nacionalista mozgalom aktív résztvevője volt, minden eseményre elment, tagja volt egy tudományos kiránduló klubnak, melynek keretében katalán történelmi helyszíneket, épületeket látogattak, ezáltal még jobban megismerte hazája ősi építészetét. Tudott spanyolul, de mindig katalánul beszélt (a 19. század végéig betiltott nyelv volt). A katalán építészet jellemző anyagát, a homokkövet gyakran használta épületeiben.

Ahogy dolgozott

Nem volt könnyű természetű ember, de a munkásait mindig megbecsülte. Sokszor csak vázlatokat készített, a kivitelezés közben a helyszínen találta ki a részleteket. Ott lakott, ahol épített. Kényelemből, és hogy mélyebben átélje a hely szellemét több épületébe beköltözött a tervezés idejére.

Épületeinek jellegzetességei

Többnyire azt mondhatnánk, hogy „cool”, hogy fantasztikus, mesebeli, csoda.

Merész díszítmények, szertelen vonalvezetés, fény-árnyék játékok, izgalmas részletek jellemzik szoborszerű épületeit. De nem csupán dekorál, a konkrét gyakorlati kérdéseket is jól látja, a funkcionalitás fontos neki. A középkori keresztény és arab építészeti elemeket gyakran ötvözi. Az Iszlám világ megoldásai is felfedezhetők épületein.

A tégla, a homokkő, a mázas kerámia és a tömörfa- ezeket kedvelte.

Élete – Halála

Colónia Güell

Ahogy érettebb lett, úgy találta meg maga számára a hitet és a vallást. Ő egyre puritánabb, épületei egyre magasztosabbak lettek.

Az 1912-től 1918-ig tartó időszak tragikus volt számára, meghalt szeretett unokahúga, egy kedves munkatársa, egy barátja, majd Güell is, gazdasági válság fenyegette a projektjeit, valószínűleg ezek miatt hanyagolta el a külsejét, de a munkát nem hagyta abba. Ismert volt Barcelonában, balesete után a kórházban először mégsem ismerték fel. Ruházata alapján a szegények közt kapott helyet, s mikor magához tért és felajánlották neki, hogy külön szobába helyezik, visszautasította.

Halálakor Barcelona polgárainak többsége feketébe öltözött. A Sagrada Familiába temették.

Casa Mila

Néhány jelentős épülete:

Casa Vicens 1883-88
Casa el Capricho 1883-85
Finca Güell 1884-87
Palazzo Güell 1886-89
Colegio de las Teresianas (Szent Teréz Iskola) 1888-89
Casa Calvet 1898-1900
Torre de Bellesguard 1900 -09
Güell Park 1900 -14
Casa Batlló 1904-06
Casa Mila (a Kőbánya) 1905-10
Sagrada Familia 1883-1926

Hatása

Magyarországon a Lechner kör tagjai és Magyar Ede (szegedi Reök-palota) vitték tovább szemléletét. A 20. század végén pedig Makovecz Imre templomai tükröztek hasonló elhivatottságot.

Casa Batlló

Képek forrásai:

http://www.panoramio.com

http://www.gaudiclub.com

http://www.parkguell.cat/en/park-gueell/gaudi-and-guell/

Pin It on Pinterest

Share This